torsdag 4 mars 2010

Un incident dans la rue

Karin messade mig igår och påminde mig om att det är ynka tre veckor kvar tills hon, Sara och Johanna kommer och hälsar på! Eftersom dagarna går åt som ogräs här (det är seriöst läskigt!) så är de här i princip redan imorrn, med andra ord!

Idag var jag och Axel med om en ovanlig incident. När vi gått hem från skolan (och gått förbi affären och köpt pain au chocolat. Mumma!) och precis skulle låsa upp vår port hörde vi två män skrika på gatan åt en tredje man. "Par terre! Par terre!" (Ner på marken) De lät riktigt hotfulla och som att de menade allvar, och när den tredje mannen inte brydde sig utan gick vidare drog männen sina pistoler, tvingade ner honom på marken och satte sig på honom så han skulle hålla sig stilla. Jag såg att annat folk på gatan hade stannat för att titta på händelsen, och först tänkte jag "ingen vågar gå fram och bryta och hjälpa killen som håller på att bli överfallen", men sen förstod jag att det var antagligen civilklädda poliser. De hade pistolhölster på sig och senare såg vi att de drog fram formulär och radiosändare, så de verkade i alla fall inte vara några skojare. Hur som helst, det var lite omskakande! Det är inte varje dag man ser sådant.