fredag 5 mars 2010

SUSHI

Igår gick vi och käkade sushi, ett gäng från klassen. Det var första gången sedan jag kom hit, och väldigt efterlängtat! Man kan ju tro att här vid medelhavet är tillagning av fisk det bästa huset hava, som till exempel moules. Det finns flera moulerier i gamla stan, alltså restauranger där man äter moules med frites och så får man välja vilken marinering man vill ha. Men jag ska berätta för er att den svenska sushin är fanimej bättre. Mycket större bitar, framför allt! Sushin vi åt igår var i och för sig väldigt god, men trots att vi åt 12 bitar kvar hade jag lätt kunnat trycka in minst fem till. Efter en 12-bitarsmeny i Sverige är man ju ganska nöjd och belåten, om man jämför... så helt belåten var jag inte, även om vi dessutom fick misusoppa och två kycklingspett till menyn. Bitarna här är kanske anpassade för små fransyskor och fransmän som inte behöver så mycket mat för att vara pigga och mätta? Vi gick och åt glass sen för att avsluta middagen, och det satt fint! Äkta kakaosmak, mums!

Ikväll ska vi till en drinkbar och dricka goda (och billiga) drinkar! Men innan dess ska jag och Axel göra fredagsmiddag: kycklingwok. Det kommer sitta riktigt fint, för vi har inte ätit wok sen vi kom hit! Idag gick vi och handlade på oss massa fina grönsaker för wokens skull (lite franska ord här!): chou blanc (vitkål), sockerärtor, poivre rouge (röd paprika), courgette (zuccini). Om vi orkar ska vi gå till affären och köpa ingefära (gingembre), soja och kanske teriyakisås om vi hittar.

Kramar!

Inga kommentarer: