söndag 14 mars 2010

Röd eller brun...eller uttråkad...

Idag är det härliga söndag! Och det är sol. Tack, för det! Vi har som sagt inte varit så bortskämda med det på sista tiden, så att ha en hel helg med sol känns riktigt najs! Men det är svårt att veta hur mycket man ska skydda sig mot solen! Jag brukar vara ganska bra på det i Sverige, men där vet man ju hur solen funkar och allt det där... Jag vet inte om det är exakt samma här. Egentligen borde solen vara starkare här på rivieran, men det känns nästan inte så! Igår var vi på stranden i några timmar och jag hade inte solkräm i ansiktet och jag brände mig inte heller. Men idag däremot, har vi spenderat eftermiddagen uppe på berget i en park som ligger precis ovanför oss, le parc du Château (slottsparken), och jag känner att det spänner lite misstänkt mycket i ansiktet nu.. och inte heller idag skyddade jag ansiktet. Jag tänkte testa utan, liksom. Vi får väl se om jag har förvandlats till en kräfta ikväll.

Planen för dagen är för min del att plugga fonetik. Skittråkigt, men det är tenta nu på torsdag så jag har inte något val. Det är inte så svårt men det är mycket begrepp och de är trista att lära sig. Och inte känns det så relevant heller. Man ska också kunna skriva ord och meningar i fonetisk skrift vilket inte heller är så svårt, men man måste ha jävligt bra koll på hur ord uttalas och binds ihop, annars blir det minuspoäng. Men det ordnar sig!

Btw, igår morse när jag vaknade hade jag för en gångs skull kungen Elvis på hjärnan. In the ghetto är riktigt, riktigt bra!

Inga kommentarer: