söndag 3 februari 2008

Matematiska knutteorier

Dags att bli bildade!

Jag läste nåt väldigt intressant häromdan i senaste numret av Forskning och Framsteg, som handlade om hur det kommer sig att det blir knutar på trådar (vilket det ju ALLTID blir!). Tydligen är det några amerikaner som forskat om det, och kommit fram till att det kan bildas massor med olika slags spontana knutar, men vanligast är den så kallade primknuten, vilket är när det bara blir en knut per snöre. Om snörena är minst lika långa som föremålets omkrets, typ en väskas eller en lådas, och föremålet rör sig med en viss hastighet, så är sannorlikheten för att det ska bildas en knut på bara 10 sekunder, upp till 50 %!

Det här är precis en sån grej som jag blir fascinerad av. Det är inte som att man hittar botemedel till cancer med hjälp av att man forskat om det, men det är fortfarande forskning, även om det kan klassas som "oviktig" sådan. Plus att det är ganska lättsmält.

Så. Nu kan jag iaf trassla upp mina knutar på min MP3-spelares snäckor med ro!

Inga kommentarer: