måndag 13 september 2010

Ce que j'ai vu en vivant la vie

Nu har jag bott här i drygt två veckor, men det känns i själva verket mycket längre! Jag har shoppat väldigt lite så jag har inte alls bra koll på affärer och vart de ligger, men vad gäller gator och områden har jag blivit ganska haj! Det är tråkigt att hålla igen på att köpa höstkläder och såna roliga saker men om jag kan klippa bort lite utgifter här och där nu i början så kommer jag nog knappast ångra det sen. Men så måste man ju unna sig lite också! Jag tror det kommer bli nationerna som får de flesta av mina pengar nu i slutet av månaden... öl och drinkar, ja tack!

Och så några saker jag hunnit upptäcka om Lund:

  • Skåne mejerier är mejerileverantörerna här i Skåne. Förstå min förvåning när jag skulle handla lättmjölk häromdagen och paketet var rött och vitt. Röd = standardmjölk 3 %! Eller...? Nej, tydligen inte. Besviksamt!
  • Det blåser ruskigt mycket! Det är tydligen något karaktäristiskt för Lund (eller hela Skåne kanske, det vet jag inte), liksom att Lund är som en enda backe. När jag går till stan är det stadigt uppförs och när jag går hem kan jag i princip rulla. Morgonpromenad blir ofta till svettpromenad.
  • När man ringer till t.ex landstinget och telefonsvararen är på skånska. 60 % charmigt, 40 % svårt att hänga med. Man har ett handikapp för att man kommer från Uppland helt plötsligt...
  • Busstrafiken är billig (15 kr för en sms-biljett, 17 kr kontant) men hållplatserna är ojämnt utställda, så man ska inte alls vara säker på att en busslinjes motsatta färdriktning ligger ungefär på andra sidan gatan. Snarare andra sidan kvarteret. No likey! Men likey när man sitter på rätt buss!
  • Kyrkan här i Klostergården är fantastiskt ihärdig. På söndagar drar den sin klångmelodi typ varannan timme, start tre minuter i tio, och på vardagarna tre minuter i nio på morgonen och några gånger till under dagen. Jag hoppas att detta ljud kommer bli ett stimuli som jag kommer sluta vakna av snart, för det är så himla ovärt.
  • Det är svårt att plugga, och det är det väl oberoende på vilket universitet man tillhör. Men just nu är det upp till hakan med antal sidor vi ska läsa på till första tentan, och trots det känner jag ingen eld i baken. Än.

Inga kommentarer: