fredag 3 september 2010

Cruz

Det är inget fel på Lund, tvärtom! Men härom dagen på föreläsningen fällde föreläsaren en kommentar om att Lund var bättre än Uppsala och jag kom på mig själv med att tänka "Fan heller, det är INTE sant". Jag har väl aldrig tänkt att jag inte tycker om Uppsala, men, förutom när jag kom hem från Nice, har jag aldrig uppskattat det som jag gör nu. Det är där jag är uppväxt och det är mitt trygga bo. Jag känner till gatorna och dess natt- och dagschizofreni. Centrum är mitt vardagsrum, parken är min picknickfilt och ån är mitt badkar. Luthagen är ett rosa hus med vita knutar där jag ställde nyplockade sommarblommor på mitt bord. I Flogsta regerade Simpsons hos syskonen och lillasyster köpte sin första alldeles egna julstjärna att sätta upp i sitt rum. I Sunnersta finner jag mina rötter, där det alltid är som klarast luft när man kommer från stan.


Inga kommentarer: