torsdag 2 september 2010

ABC 123

Det är tyst förutom hissen som studsar i grannväggen ibland och en fläkt i köket som alltid står och småvisslar. Jag läser min psykologibok och övar på att läsa fort. Innan vi åkte till Nice hade vi en studieteknikslektion där läraren verkligen imponerade med sina skills. För att göra en lång historia kort försökte hon lära oss att läsa effektivt och snabbt genom att inte läsa varje ord utan punkta upp olika ställen med ögonen på varje meningsrad istället. Hon påstod att när hon lärt sig behärska det här hade hon helt plötsligt ofantligt med tid över om kvällarna, bara för att hon sparade så mycket tid på att speedläsa på det här sättet. Tydligen så gör man hjärnan en tjänst när man läser fort, för då har den på något sätt lättare att ta in informationen. Men detta betyder ju att man måste vara superfokuserad när man läser och det är ju allmänt jobbigt och ganska svårt, måste jag säga. Så jag sitter vid matbordet idag med min nya favoritbok Psychology, kort och gott, och försöker utmana tiden.

1 kommentar:

Liljeborg sa...

De där låter ju väldigt intressant, kanske ska man öva in sig på det. Kan jag gå snabbkurs hos dig?