onsdag 16 januari 2008

Uppsalas Stadsbibliotek

Jag ska försöka hålla i den här bloggduktigheten, så nu ser jag till att skriva lite, innan jag går och lägger mig.

Har ni varit nån gång på stadsbiblioteket en udda tid? Jag har lärt mig att verkligen uppskatta det där stället (och inte bara ungdomsavdelningen, som var det enda stället därinne förr i världen jag vågade besöka)! Det suger förstås om man vill hitta nånstans att plugga, för det finns ... 1 riktigt bord med stolar till som man faktiskt kan dumpa hela sitt väskinnehåll på och samtidigt prata vid. Och sitta några stycken vid också. Det är lite lite, det måste jag erkänna. Men jag kan rekommendera tidningsläsrummet, där finns det några bord som liknar pluggbord, men man måste vara tyssssst för att man inte ska få irriterande "varför håller ni inte KÄFTEN, småglin?!"-blickar av folk som sitter och läser Dagens Ekonomi eller en direkt uttalad gliring av nån dum gubbe som tror han vet bäst (Been there. Inte kul). Detta upptäckte jag och mina naturarkompisar när vi pluggade till matte D-nationella. Men det funkar, i alla fall!

I alla fall! Stadsbiblioteket är mysigt. Det jag ville säga om udda tider är att jag var där igår morse klockan 9 (fråga inte varför, jag hade sovmorgon till kvart i 12). Det var inte tyst, verkligen inte, men det var liksom... Trevligt! Ingenting har hunnit bli rubbat i alfabetsordningen i bokhyllorna, till exempel. Sånt är trevligt, speciellt eftersom jag gillar ordning (men inte för mycket ordning, lagom kaos kan vara bra). De bra skivorna hade inte hunnit bli utlånade än i musikrummet; jag fick t.ex med mig Mando Diaos "Bring 'em in" och Coldplays "Parachutes" därifrån, som jag längtat efter att hitta där! Det var också trevligt.

Så. Kontentan är att stadsbiblioteket är ett värt ställe! Gå dit och känn in stämningen bland människor och bokryggar. Jag tycker det är värt i alla fall, åtminstone om man får en ledig, och något sånär mjuk, stol att sitta på!

Inga kommentarer: