onsdag 5 januari 2011

Lösa drömmar

Inatt hade jag en ledsam dröm. En sån där dröm som man blir så lättad av att vakna upp ifrån. Jag har haft ganska många såna på sistone, vad fan är grejen?

Det finns ju flera teorier om vad som gör att vi drömmer. Vissa tror att det är slumpmässiga händelser som spelas upp, andra tror att drömmar har betydelse och mening. Mannen som kom på symaskinen, Elias Howe, hade ett problem som en dröm löste åt honom. På något sätt skulle tråden sitta fast i nålen som sydde i tyget, men han fick inte ihop det riktigt. Men efter att han hade en dröm där han såg spetsiga spjut med hål i sin spets (och inte hål längst upp som på en handnål) kom han på hur han skulle få symaskinen att fungera. Han sov alltså på saken och fick sin lösning!

Jag tror att vi drömmer om sånt hjärnan av någon anledning behöver processa mer, sånt som vi antingen inte har tänkt på tillräckligt mycket eller sånt som vi tänker på hela tiden. Jag kan till exempel drömma en hel dröm om en liten detalj som jag bara flyktigt lade märke till en dag, och det har hänt så många gånger att det inte längre känns som en slump.

Drömmar är coola men ack så komplexa...

Inga kommentarer: