söndag 9 januari 2011

Hemma bra men hemma bäst

Idag har jag haft en rehabdag. Komma tillbaka till vardagen-dag. Packa upp tunga väskorna-dag. Ta hand om lägenheten-dag. Mata kylskåpet och skafferiet-dag. Titta på Madicken på svtplay-dag. Allt i ett!

Igår kväll åkte jag hem till Lund med Veolia. Jag hade en krypande känsla av att jag skulle för säkerhets skull åka på en lördag snarare än en söndag, så jag gjorde det. De gånger jag tidigare har åkt med Veolia har det varit väldigt trivsamt, men efter gårdagens kaosresa så vet jag inte om jag vill åka med dem mer.

När vi skulle gå på tåget var det ovanligt trångt, och bara i min lilla 6-mannakupé hade flera dubbelbokningar skett. Jag skulle sitta på en fönsterplats i en djur tillåtet-kupé men jag satt inträngd i mitten mellan två andra, mittemot tre andra. Djurkupé? Knappast! Ingen personal sågs till alls och folk var förvirrade och vissa väldigt arga. På vissa vagnar stod inte ens vagnnumret, så folk fick väl gissa vilken som var vilken, antar jag. Jag hade tur, för just på min vagn stod numret, och min sittplats claimades inte av någon annan än mig själv, men som sagt, läget som rådde var att många skulle ha varandras platser, eller en plats som inte ens existerade. Efter ca en timme åkte tåget. Det hördes ingen konduktör som ursäktade förseningen, det hade ju varit najs för det var ju uppenbart att saker hade gått snett. Jag hörde att 150 personer hade fått stiga av tåget för att de inte fick plats. Förstå besvikelsen för dessa! Jag hoppas de får sina pengar tillbaka och en jävligt bra och snabb bussresa vart de nu skulle. Och alla som stod på perrongerna i Nässjö och Hässleholm och alla ställen på vägen ner och väntade på tåget och som inte visste att de inte skulle få åka med... Stackare! Och jag hoppas att det här inte kommer hända igen, att det var ett snedsteg som inte berodde på kass standard utan ... otur.

Men hur som helst var jag sjukt glad över att få äntligen komma hem, låsa upp lägenheten och finna att allt var som det skulle. Och gå och lägga sig i en stor säng. Peace!

Inga kommentarer: