lördag 20 november 2010

S n ö

Det är nästan sorgligt hur barnsligt glad jag blir av snö. Men det är också väldigt härligt! Igår upplevde jag vinterns första snö, och mitt livs första snöfall i Skåne, i formen snöblandat regn.

Innan jag gick till skolan stod jag och tittade drömmande ut genom fönstret. När jag kom ut höll jag på att snubbla sönder mig på det hala snöslasket som låg på trottoaren. Det blev nästan lika halt som vanlig is, helt sant! När jag stod och väntade på bussen på väg hem såg jag hur snön blev mer eller mindre regnig. Ena minuten var det regn och andra var det i princip ren snö. På kvällen var det dock bara snö, inga droppexplotioner när flingorna föll ner. De bara singlade ner och la sig snällt på marken.

Men jag längtar hem till snöfall som, allt som oftast, bara är snö och ingen halvfabrikatssnö. Jag längtar norrut där chansen för att snön ska stanna och inte smälta bort är större än 5 %. Det verkar bo en liten nordbo i mig, trots allt!

Inga kommentarer: