torsdag 10 december 2009

Love!

I eftermiddag har jag funderat över flera saker:

1) Hur man böjer tyska adjektiv och andra spännande saker i tysk grammatik.
2) Varför det heter Drottninggatan men Kungsgatan. Varför heter det inte Drottningsgatan eller Kunggatan? Varför kan man inte bara göra det lite enkelt för folk att säga rätt, för de som inte har 100 % koll?
3) Varför jag inte lagt över Oasis på min iPod än.
4) Hur det kan komma sig att jag kunde stå öga mot öga med ett rådjur på gång- och cykelvägen parallellt med väg 55 mot Flogsta. Det är inte klokt! Det var inte mer än 15 - 20 meter emellan oss. Det kanske låter mycket, men tar man 20 stora steg märker man att det är närmre än man tror... Jag stannade och vi stod och glodde en stund på varandra, tills en cyklist ven förbi. Då vände den och jag såg dess vita rumpa hoppa iväg bland buskarna. Häftigt, hur som helst!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Varför det heter Drottninggatan men Kungsgatan"

Grammatik kära vän! Prova säga Kunggatan får du se :)

Marty sa...

äh.... okej då....