söndag 8 juli 2007

En intressant shoppingteknik

Ni som känner mig vet att jag inte handlar kläder speciellt ofta. Och jag har idag upptäckt mitt omedvetna tillvägagångssätt vad gäller detta.

1) Jag tänker "Hm, jag behöver köpa det här"
2) Jag tänker "Hm, nu måste jag köpa det här"
3) Jag tänker "Varför går jag inte och köper det?"
4) Jag tänker "Shit, nu har jag typ inga pengar kvar, faan!"
5) Jag tänker "Ok, nästa månad får det bli helt enkelt."
6) En dag är jag ute på stan, har inga direkta mål om vad jag ska köpa eller är fortfarande inställd på att köpa det jag borde köpa.
7) Hoppar in i en affär där jag inte förväntas hitta nåt, plockar åt mig lite plagg i stil "hm den där kanske är snygg, den där finns inte i small jag testar medium ändå, bla bla"
8) Jag köper nåt helt annat än vad jag tänkt från början. Antagligen inte det jag behöver. Men det fixar sig ändå på nåt sätt tillslut.

Och sällan ångrar jag ett köp! Det är konstigt med tanke på att det mesta blir impulsköp (impulsköp vet vi ju alla kan kännas totalt rubbish i efterhand). Om jag är ute och verkligen letar efter nåt måste det vara typ perfekt, och då slutar det ju ofta med att det inte blir nåt eftersom det alltid är nåt som är fel. Tyyypiskt mig! Tror jag fått det av pappa, faktiskt. Plus att jag är ganska sparsam.

Allt detta kom jag på efter ett köp idag (tack för smakrådet, Karin!). Jag ramlade in på MQ och köpte en heeelt otippad topp, skitsnygg och nedsatt i pris. Sen var jag ute efter ett par vanliga plain cheap monkey-jeans, och det slutade med att jag gick till kassan med ett par tighta kornblå stuprörs, egentligen för korta (ofta jag har köpt ett par för korta jeans och dessutom inte ångrar mig!), men om man viker upp dom nån cm eller två blir de hur snygga som helst. Det får bli ett par sommarjeans. Impuls kan vara så himla värt! (rätt användningsområde, Sara! ;))

Nu ska jag gå och sova, pusspuss!

Inga kommentarer: