onsdag 1 februari 2012

Under tiden som besvikelsen svalnar...

Vilken fail. Jag och Axel skulle åka och spela badminton idag men vi har inga skor med ljus sula... så där föll vi på målsnöret. Riktigt tråkigt! Man kanske skulle åka till tehuset istället och köpa lite te för att bunkra upp inför de kalla minusdagarna som är på väg till helgen. Tydligen ska det snöa upp till 3 dm på östkusten...

Apropå prepositionen på: Är det bara i Skåne som man säger "vi ska sessal 107"? Säger man inte alltid att någonting händer i en sal? Inte väl? Det låter och känns helt fel men det är inte bara skånska lärare som säger det, utan även lärare med andra dialekter, så jag har börjat undra. Kanske att de har bott så länge här nere att de har glömt bort man säger på riktigt.

Jag måste få tummen ur röven idag och åka och titta på min park som jag ska analysera. Åh, vad det tar emot. Det är säkert fem minus. Jag stod på busshållplatsen här om dagen och lyssnade på ett jätteansträngt samtal mellan två kvinnor som stod och frös och verkade vara ytligt bekanta. Det var inte mer än några minusgrader (plus snålblåst) men en av dem klagade på att det var så himla kallt. När man bor här nere och märker att luften är fuktig och vinden drar och att det inte borde vara så kallt men är det ändå, så får man lite perspektiv på kyla och kyla. Men jämför man med hur det är där uppe i landet där det är riktigt vinter... då måste man väl ändå kalla sig själv för en mespropp.

Inga kommentarer: