onsdag 22 februari 2012

Slåss för bra mat!

Igår startade den årliga bokrean, hurra! Av en händelse var jag på Akademibokhandeln förra veckan och då hade de hunnit få in stora lass av reaböcker som låg travade på varandra i gigantiska papplådor. Böckerna var ju ouppackade och inte till för att rotas bland men jag blev så nyfiken så jag kunde inte hålla mig ifrån att bläddra i några av böckerna som låg längst upp. Man är ju inte mer än människa! Det är roligt med bokrean, man vet aldrig vad man hittar i högarna. Det är lite som mellandagsrean på H&M, bara att bokrean är hundra gånger mer lättöverskådlig än klädrean. Och så ligger oftast böckerna i prydliga små avdelningar, så om man vet att man är ute efter en trädgårdsbok så kan man leta efter en sån skylt, eller om man vill ha något om filosofi så letar man efter den skylten.

Jag kom hem tomhänt från bokaffären idag men jag har ganska länge varit på jakt efter en bok som heter "Handbok för köksträdgården" som jag nu har bestämt mig för att beställa hem. I samma veva hittade jag också en kokbok som jag blev väldigt glad över att se, nämligen "Sju årstider i Majas kök", av Maja Söderberg. Det är inte en av alla tusentals kokböcker som har det ena eller andra (ointressanta) temat, den här står ut bland mängden och känns väldigt rätt i tiden. Den är nämligen skriven ur ett säsongsanpassat perspektiv, där man kort sagt får insikt om vilka grönsaker som passar att handla vilken tid på året. För tänker man på det, hur ovärt är det inte att komma hem med smaklösa vintertomater och sommartorra apelsiner egentligen? Hur många är det ens som tänker på vilka grödor som är i säsong eller inte? Hur många handlar inte på slentrian och slänger i det vanliga i korgen, oavsett om det är april eller november? Jag tror att det är nyttigt att tänka mer enligt säsongstänket, både för plånbokens skull och miljön, och jag är glad över att det finns sådana här böcker som hjälper till att sprätta liv i slentriankonsumentens matkorg!

Inga kommentarer: