söndag 14 oktober 2012

Deppig förhandsvisning av tåg- och flygbiljetter

Dags för ett nytt inlägg, Karön känns väldigt länge sedan. Nu kan man inte gå runt i kortärmat en vacker dag längre, det är vantar och höstjacka på. Varje dag (kanske inte vantar varje dag, men varje kväll!).

Jag tänkte vara ute i god tid och kika på när man skulle kunna åka hem över jul. Det brukar ju löna sig att ha god framförhållning har jag hört. Det är ju ett sånt där trevligt år i år där julafton och alla helgdagar infaller i veckan, så det blir många trevliga lovdagar! Det betyder att sista skoldagen är senast fredagen den 21:a eftersom julafton infaller på en måndag. Men finns det några billiga biljetter då såhär i oktober? Inte alls. Känner mig ruinerad efter att bara ha kollat på priserna envägs. Flyg och tåg kostar ungefär lika mycket, om man inte räknar med flygbuss. Då skenar flygpriset iväg och det är himla synd, för jag flyger hellre när det är vinter. Flygen lyfter ju i alla väder (förutom oigenomtränglig dimma eller storm) och har ingen tragisk "jag visste att jag skulle komma hem tre timmar efter ankomsttid"-aktig aura runt sig. Lyfter de ankommer de i tid och så är man glad och nöjd. Men tåget däremot... alla vet ju att man ska passa sig för att ta ett tåg på vintern när man har en tid att passa. Och ska tåget åka i en 4-5 timmar finns det många minuter där något snett kan inträffa. Man ska vara glad om man inte blir stående mellan två byhålestationer i en evighet, till exempel.

Nä, fy vad trist när man inser att alla ska hem samtidigt och att det tjänas så mycket pengar på fattiga studenter som ska hem till mamma och pappa och få vila upp sig med att äta julmat och umgås. Man får hoppas att tomten kommer tidigt i år så att man hinner få några extraslantar till biljetten hem, det finns bara det.

Swoosh!

Inga kommentarer: