lördag 17 mars 2012

Blickfång

Jag vill visa några fina bilder från stan som jag tog för två veckor sedan och så vill jag berätta att igår bytte jag vinterkappan mot skinnpajen. Kommer på topp 3 av bäst vårtecken! Typ hela stan var ute samtidigt, antagligen för att njuta av vädret, precis som jag (fast många kids var på H&M också). En bra sak med att Lund inte är så stort är att centrum fylls av människor snabbt och det gör att man känner en samhörighet med varandra. Är det lördag ska alla ut och handla samtidigt (finns ju en del trånga nackdelar med det men det känns lite gammeldags och fint också) och är det fint väder ska alla ut och sitta på soliga ställen och gå i stadsparken.

Skulle nog säga att just nu ser härlighetslistan ser ut såhär:

1. Solen går ner efter kl 18
2. Kombinationen: luftens kvällsdoft och vårfågelkvitter 
3. Vinterjackan av!


Små vintergäck tittar fram under lövtäcket. 


 Fina skuggor runt den gamla stadsvallen i stadsparken

 Hela stadens lindar och plataner har beskurits under februari (på bilden plataner), därför har de det här märkliga utseendet innan skotten kommer ut från knölarna längst ut på grenarna. Det här är Clemenstorget som ligger mittemot centralstationen.

Är förälskad i de här husen som ligger på parallellgatan till Lilla fiskaregatan. Undrar om det är lika fint på insidan som på utsidan.

The place to be en solig vårdag: Domkyrkans södersida.

3 kommentarer:

Anna Åkesson sa...

YES, visst äre VÅR nu! :-) Hum, dom där knöliga lindarna har jag funderat över. Du som e landskapsarki: hur kommer träden att se ut i sommar eller om någon månad när dom ska få löv? Blir det bara spretiga små pinnar till grenar eller blire inget alls? :-/ Klipper dom träden varje år eller är det bara då och då?

Det är sånt jag grubblar över när jag traskar södra esplanaden fram!
Puss och kram!
/A

Marty sa...

Inte för att jag är nån expert men jo, visst blir det löv på skotten sen, knölarna och så kommer inte synas under lövverket.(Det är plataner som står på Clemenstorget och lindar på KG och på södra esplanaden, vet inte hur mycket de skiljer sig från varann i växtsätt) :)

Anna Åkesson sa...

Tack för svar! :) Då behöver jag inte oroa mig för en lövlös vår. SKönt.