söndag 23 augusti 2009

Juicy, juicy fiction

Jaa, här sitter jag och läser en lång lista på en hemsida. Det handlar om böcker och vilka 1001 romaner du bör ha läst innan du dör. Läser man så många som 1001 böcker under ett liv då? Är det rimligt? Om man blir 80 år säger vi och läser en om året och man börjar när man är 20, för enkelhetens skull, skulle det bara bli 60 böcker man hinner med. Två per året blir 120 stycken. En gång i kvartalet blir 240. Dubbla det blir 480... Ja, det är bara att börja jobba på! Tänk, om man skulle ha som jobb att läsa böcker! Snacka bokmal man skulle bli! Man läser bara fiktion. Inget som har hänt i verkligheten. Gissa om det yrket skulle ge dåligt betalt! Vuxnas standardfras "Vad jobbar du i för bransch då?" (eller vad dom nu säger till varandra när de minglar på fester och grejer) skulle nog vara rätt jobbig att svara på. "Jag är i bokbranschen", och så hoppas man att ingen frågar vidare så man ska behöva stå och förklara att ja, man läser faktiskt romaner på heltid och nej, man har inget annat riktigt jobb. Fast, let's face it, det skulle inte vara ett riktigt jobb. Få karriärspinnar att klättra på, om man säger så. Och förresten, vem skulle vilja betala för att nån annan ska läsa en massa böcker så den personen får en berikad hjärna och tusentals tankeställare som får den att växa som människa? Men det hör som tur till en helt annan enmansdebatt som jag verkligen inte tänker diskutera inatt.

Den här listan som jag ögnar igenom är intressant, för man inser hur ofantligt mycket människor skriver! Vi verkar gilla det här med böcker. TV får man ju ändå fyrkantiga ögon av så det är mycket sundare att hålla sig till att läsa min bok som ska publiceras nästa vecka och bli en storsäljare och få Pulizerpris.
Men vilken titel av de här 1001 stycken verkar bäst då? Jag funderar lite. Nu hoppar jag säkert över massor med värda böcker bara för att titeln suger. Kan en bok som heter Blonde vara rolig? Do blonds really have more fun? Oops! Redan på nr 207!

Cocaine nights verkar lite intressant, av J.G. Ballard. Titeln är ju onekligen spännande! Eller man kanske skulle läsa den påstått fantastiska klassikern Catcher in the Rye? Om jag inte hade läst 1984 redan så skulle jag lätt valt att läsa den... Hjälper mig inte direkt nu. Oh, golly!

1 kommentar:

Tamara Thulin sa...

jag ska inte ens räkna hur många böcker jag läst, det blir inte många.. :p