fredag 10 augusti 2012

Tidningen och jag

Tycker det är himla trist att alla tidningar jag läst som har med heminredning att göra, typ Hus och hem, Allt om hus, Drömhem, Min bakgård och jag, eller vad de heter allihopa, visar på ett ungefär samma shabby chic-reportage på sommarstugor år efter år efter år. Vita väggar, golv, tak och möbler med detaljer i färg, skira pasteller och söta blåvita serviser och antika lampor från loppisar, ni fattar stilen. Måste vara urtråkigt att vara journalist och framför allt fotograf på en sån tidning, eftersom bilderna man tar blir ungefär likadana. "Här är det gammaldagsa köket utan rinnande vatten med öppna hyllor så allt porslin syns och ser sådär stökigt hemtrevligt ut"-klick. "Man måste inte använda tråkiga krukor till blommorna, det går lika bra att sätta sina prunkande plantor i avskavda hinkar"-klick. "Det är snyggare om man inte har en matchande servis, så ser det lite mer spontant ut när man har kafferep"-klick.

Och ändå läser jag dessa tidningar och myser i solstolen med en tekopp i handen. Det är trevligt att läsa om och fina bilder. Och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte blir inspirerad. Så då funkar konceptet, alltså... trots allt.

Inga kommentarer: