måndag 6 augusti 2012

Apropå att inte lägga märke till elefanten i rummet...

... så gillar jag verkligen Coldplays video "Paradise".

Jag har insett att jag hör till den gruppen människor som lyssnar mest till musiken i en låt och mindre på texten. Jag hör oftare att folk säger att låttexten är det absolut viktigaste, men så råkar det inte vara för mig. Jag glömmer liksom bort den. En bra låt hänger till 90 % ihop med att jag gillar flowet, rytmen eller något annat som har att göra med själva musiken. Eller att det låter bra hur texten sjungs, rösten, det är jävulskt viktigt, om inte det viktigaste!

Coldplay spelar i Stockholm den 30:e augusti, då ska jag dit och se dem! Har inte sett dem live, så det är väldigt spännande! Coldplays texter får jag ofta inte ihop, apropå låttexter. Det är mer poesi än något annat och det är svårt att gissa sig till vad tusan Chris menar när han sjunger "we were singing on the strawberry swing". Vad är en strawberry swing, till att börja med? Men det gör inte så mycket för det lämnar mer plats åt att fundera och stöpa låtarnas mening utifrån en själv.


Utdrag från vers i Coldplay's låt Violet Hill:

When the future's architectured
By a carnival of idiots on show
You'd better lie low

Många fina ord staplade på varandra men, faktiskt, ju mer man smakar på innebörden desto intressantare blir det! Låttexter kan ha mycket mening, och kan nog påverka en minst lika mycket som en bra bok. Det är något jag måste minnas så jag inte går miste om allt bra som skrivs. Note to self!

Inga kommentarer: