fredag 14 oktober 2011

Katsurans nyckfullhet

I förmiddags fick jag en känsla som jag tror är anledningen till att många tycker om att lära ut saker, nämligen glädje när man förmedlar något som man själv tycket är häftigt eller intressant till någon annan som får en aha-upplevelse på grund av det man har förmedlat.

Det finns ett underbart (och exotiskt) träd som heter katsuraträd, Cercidiphyllum japonicum, eller som vi på Alnarp säger: Kakträd. Anledningen till att det kallas för kakträd är för att på hösten doftar det nämligen bakverk när man går förbi det! Helt GALET häftigt! Jag vet inte varifrån doften kommer, för det luktar ingenting när man luktar direkt på bladen, och inget speciellt om barken heller. Men säkert är det, att när man går förbi trädet kommer näsborrarna helt plötsligt vittra en pust av nybakta hallongrottor och spunnet socker.

I Alnarp står de lite här och där men bor man i Lund så står det två stycken kakträd i Stadsparken längs gångstigen vid Nautilus. Det här stället gick jag förbi med Axel och Johan idag och jag tror att de tyckte det var lika coolt som jag.



Just nu är bladen gula, hoppas att de blir så här röda och vackra snart!

Inga kommentarer: