onsdag 17 april 2013

Arkitektur i Köpenhamn

Våren kom över en dag. Ena dagen buskall blåst och andra dagen brände solen sönder jeansen. Vintergäcken har i princip blommat över för att ge plats åt allt annat som nu förvirrat blommar samtidigt: snödroppar, skilla, krokus och gul vårlök. När jag gick till skolan idag såg jag knoppar på syrénerna! Hög wow-faktor på den!!!

För drygt en vecka sedan var klassen i närmsta huvudstad (Köpenhamn) för att kolla in intressanta bostadsprojekt och kvarter. Oj, oj vad mycket fin arkitektur det finns att bli imponerad av i Danmark! Det ligger ju så nära Sverige, vad gör vi för fel som aldrig kan matcha danskars arkitektoniska finess? Det sätter griller i huvudet på mig. Bilderna nedan ger förhoppningsvis en glimt av vad jag menar. För har ni sett likande i Sverige? Hojta i så fall, för det har inte jag!

Vi kollade in slottet mittemot operan som bjöd på tidsenliga pompösa vakter, stor staty i mitten och flotta siktlinjer.  

De orangefärgade husen är svingamla bostadshus med helt insynsfria små bostadsgårdar. 

Inne på en bostadsgård, fina fönstermönster. 

Utanför operan. Väldigt rena fönsterglas! 

En högmodern hårdgjord innergård.

En exotisk vad-det-nu-är.



Klassisar på kullen. 

Tydligen kan man bo som i Venedig i Köpenhamnshamnen. Väldans flott! 

Hav blir gräs? 


2 kommentarer:

Keanu Reeves sa...

That will be valuable to everyone who uses it, including myself. Thanks!
sun shadow study

Keanu Reeves sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.