måndag 13 juni 2011

Lund ---> Uppsala

Det var som en bastu när tåget hade rullat ifrån oss i Uppsala. Böljan här är helt klart något extra (men inte nu längre). Men nu är jag här, har hängt in kläderna i garderoben och planterat attiraljer här och där. En bikini här, en sko där, osv. Jag saknar dock redan Lund. Krassen som jag har fött upp sen i april står kvar på balkongen medan vi är här borta, hoppas inte den känner sig alltför ensam...

I fredags var jag och Axel på Tivoli i Köpenhamn. Jag lärde mig några danska ord! /tåfjärs/ betyder 60, kildevand betyder nåt med vatten (det stod så på vattnet man köpte på flaska), turpas är åkband, slickepind är klubba, bismarck är polkagris, candyfloss är ju sockervadd men det visste jag sen innan... nu kommer jag inte på mer. Det var användbart när man var på ett nöjesfält i alla fall! Vi gick en himla massa och åkte t.ex alla berg- och dal-banor vi kunde hitta, förutom småttingbanan som vi inte ville åka. Det är ändå de som är roligast! Rutschebanen var den klassiska banan som inte hade några loopar eller konstiga svängar. Den åkte upp och ner så det killades i magen och det räckte för att vi skulle åka den flera gånger. Man roas av det mesta. Vi åkte Pariserhjulet också och Himmelskibet (himmelsskeppet) som både jag och Axel mådde illa av efteråt, och några attraktioner till. Att uppleva saker tillsammans är något av det bästa som finns!

 Himmelskt!

Puss! 

Churros är som belgiska våfflor fast i pommesformat. Fett gott! 

Nice ass 

Den här lilla ungen ville nog gärna klappa kalkonen (?)... 

Fåglarna var som Abigail och Amelia från Aristocats


 Från Pariserhjulet såg vi en av berg- och dalbanorna!

Sensol vid dammen. 

 Och så fick hon äntligen äta sin efterlängtade sockervadd.

Mys i mörkret.

Inga kommentarer: