söndag 29 augusti 2010

Nu bor jag här.

Idag är min första heldag här i Lund! När jag vaknade upp i morse kändes det lite ostabilt men jag tog mig hur som helst ner själv på stan med näsan i kartan och kunde konstatera följande saker:

1) Centrum ligger inte så långt bort till fots som jag trodde, det tar ungefär 20 minuter att gå. Och dagstid tar man lätt vägen genom stadsparken, som för övrigt är väldigt vacker! Den är inte riktigt jämförbar med Uppsalas stadspark, som är mer grön och har en mindre anlagd känsla, men som sagt väldigt fin!

2) Lunds fasader är så himla fina! Vackra hus, söta skyltar och gulliga små gator. Centrum var stängt idag (typiskt Skåne att ha stängt på en söndag, antar jag!) så det mesta av folket som var ute antingen strosade runt eller se réposerait. Vilade sig, alltså. Jag sällskapade i stan med Sara och Karl, vilket var väldigt trevligt! Vi ska till samma uppropssal imorrn bitti, så vi gick även och tittade hur den låg. Det känns skönt, nu behöver jag inte oroa mig för att inte hitta dit imorrn bitti. Det samhällsvetliga centrumet är verkligen en samling hus, inte som hum C, som ju är ett gigantiskt labyrinthus...!

Sen kan jag säga att Domkyrkan var en riktig besvikelse. Den är väldigt, väldigt smutsig och inte alls speciellt prålig. Det var som när jag och Axel var i Paris och besökte Sacré-Coeur, då jag också blev besviken över för att den inte alls såg så fin och vit ut som jag sett på bilder. Men jag blev positivt överraskad över allt annat, typ, så jag är ändå på det hela taget nöjd. Nervös men nöjd.

1 kommentar:

Tamara Thulin sa...

Lycka till i Lund habibi! Massa kärlek